Naar boven

Familiebedrijf Van den Bergh

160 jaar oud is het Roermonds Familiebedrijf Van den Bergh. De toenmalige touwslagerij en zadelmakerij is uitgegroeid tot een Intersport Megastore van vijfduizend vierkante meter. Een jaar geleden voegden Roy en Anjo Van den Bergh hun jongste telg hieraan toe, damesmodezaak La Piola.

In de binnenstad van Roermond aan de Brugstraat nummer 7 staat het oudste woonhuis van de stad. Het overleefde twee grote branden tijdens de Middeleeuwen en doorstond de Slag om Roermond tijdens de Tweede Wereldoorlog. Vier verdiepingen verscholen achter een karakteristieke, gotische trapgevel die na vijfhonderd jaar nog fier overeind staat. Je zou het kunnen zien als symbool voor het familiebedrijf Van den Bergh dat al vijf generaties standhoudt.
“Het is een privilege om hier te mogen werken. Dat zeg ik iedere week weer.”

Het winkelgedeelte onderging een metamorfose van sportzaak naar damesmodezaak met een Italiaanse knipoog. We hebben de voorgevel helemaal gerestaureerd. Aan de binnenkant zijn alle authentieke elementen behouden. Vroeger vond ik monumentenstatus maar lastig, nu vind ik het prachtig. “Er zit een ziel in dit gebouw.”

BEGONNEN ALS SNOTAAP
Het bedrijf ging over op het verwerken van leer tot voetballen en sporttassen onder de merknaam Jaxa, een anagram van Ajax. Hiermee legde het de basis voor Van den Bergh Sport. Een flinke sprong in de tijd brengt ons naar 1981, toen de huidige eigenaar Roy zijn eerst stappen zette in het familiebedrijf. “Ik was een snotaap van 20. School was niet mijn ding, maar destijds moest je je middenstandsdiploma halen om ondernemer te kunnen worden. Meteen daarna ben ik onderaan begonnen als verkoper. Dat is heel goed geweest. Doordat ik allerlei functies binnen het bedrijf heb vervuld, kan ik nu over alle disciplines meepraten."

Vanaf het moment dat Roy en zijn vrouw Anjo de touwtjes in handen kregen is ontwikkeling altijd een speerpunt geweest. Dit resulteerde onder meer in de aankoop van vier aangrenzende panden. Inmiddels bestaat La Piola vijfhonderd vierkante meter en is de Intersport Megastore, die in het Retailpark Roermond zetelt, het tienvoudige hiervan.

De betrokkenheid en loyaliteit van alle medewerkers – velen hebben al menig lustrum gevierd – tekenen het bedrijf. Ook al zijn Roy en Anjo de enigen die de familienaam Van den Bergh dragen, toch voelt het als één grote familie. Waardering vind ik belangrijk. Dat geldt niet alleen ten opzichte van mijn mensen, maar ook tegenover klanten en leveranciers. Het is geven en nemen.

LIEFDE VOOR ITALIË
Behalve een passie voor zijn onderneming heeft Van den Bergh ook een grote liefde voor het land van de laars, Italië. Met zijn vrouw en twee dochters komt hij al 35 jaar in Toscane. “Ik hou van het eten, de wijnen, de mensen en de natuur. Alles is daar puur en echt. We importeren zelf ook olijfolie, wijn en ander lekkers uit plaatsen als Turijn en Regello."

Het land van ‘la dolce vita’ inspireerde het stel tot de totstandkoming van de naam van hun jongste telg, La Piola. Eind 2019 wilden we iets nieuws gaan doen. Het moest iets zijn dat dicht bij ons staat. Met lifestylemerken hadden we al ervaring. Zo kwamen we uit op dameskleding, maar dan wel met woonaccessoires, cadeauartikelen en lekkernijen erbij. De naam is afgeleid van een restaurant in de Piëmonte. Daar waren we toen op vakantie.

De sportoutlet in het Roermondse centrum is sinds ruim een jaar dus omgetoverd tot damesmodezaak. Als het aan de Van den Berghs ligt, komen er meer soortgelijke zaken elders in het land. 
Hoe dan ook, de winkeleigenaar is op zijn eenenzestigste nog lang niet van plan te stoppen met werken. "Zo lang ik gezond ben, ga ik door".